Læs avisen online

Her er de proppede klasser

Der er store forskelle på størrelserne af folkeskoleklasser. Se, om din kommune ligger i top-10 eller bund-10.

I nogle af landets fattigste kommuner er der mere tid til den enkelte elev. I Samsø Kommune er der for eksempel kun 14,7 elever i gennemsnit pr. klasse, mens der på Frederiksberg er 22,2. Foto: Colourbox
I nogle af landets fattigste kommuner er der mere tid til den enkelte elev. I Samsø Kommune er der for eksempel kun 14,7 elever i gennemsnit pr. klasse, mens der på Frederiksberg er 22,2. Foto: Colourbox


10 mindste og største klasser

Antal elever i folkeskolens

klasser i 2011 (gennemsnit)

 

Kommuner med færrest elever pr. klasse  

Samsø 14,7

Ærø 16,2

Læsø 17,0

Fanø 17,3

Morsø 18,5

Skive 18,8

Odsherred 18,9

Brønderslev 18,9

Langeland 19,0

Lolland 19,2

 

Kommuner med flest elever pr. klasse  

Vallensbæk 23,0

Gentofte 22,9

Helsingør 22,7

Rødovre 22,6

Hørsholm 22,5

Furesø 22,5

Halsnæs 22,3

Egedal 22,3

Vejle 22,2

Frederiksberg 22,2

 

Hele landet 20,9

 

KILDE: DANMARKS STATISTIK


 

Mellem 15 og 23 elever. Så bredt spænder størrelsen på en gennemsnitsklasse i folkeskolen, alt efter hvor i landet man bor. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik, som Søndagsavisen har udarbejdet.

 

Spændet er endda endnu større, når man går ned i de enkelte klasser. Her er loftet som udgangspunkt 28 elever i en klasse, men på grund af dispensation er der flere steder givet tilladelse til at sende 32 elever ind i klasserne. Ifølge Socialdemokraterne er skoleklassestørrelser dog ikke til debat her og nu.

 

»Vi har holdninger til, hvad en optimal størrelse skal være. Men på grund af alle de andre ting, vi har gang i på skoleområdet i øjeblikket, ligger vores fokus på at løfte selve indholdet, styringen og udviklingen af medarbejdernes kompetencer,« siger partiets børne- og undervisningsordfører, Troels Ravn.

 

Ifølge ham har partiet ikke nogen decideret definition af, hvor stor en ideel folkeskoleklasse skal være. Men ordføreren, der selv er skoleleder, giver gerne sin egen vurdering.

 

»Det er meget forskelligt, hvad der er ideelt, alt efter hvordan klassen er skruet sammen. Men en klasse på flere end 22-24 elever kan være problematisk, hvis du spørger mig personligt. Der kan dog være situationer, hvor klasser på 28-30 også kan fungere. Det er meget afhængigt af klassens sammensætning og den undervisning, der skal foregå,« siger Troels Ravn.

 

Store klasser gavner det sociale

Hos interesseorganisationen Skole og Forældre er man heller ikke helt afklaret i spørgsmålet om, hvor mange elever der skal gå i den perfekte folkeskoleklasse.

 

»Forældre har en fornemmelse af, at jo færre elever der er i klasserne, desto mere lærer børnene. Men der er omvendt også det aspekt, at hvis klasserne er for små, er der færre venner,« siger organisationens formand, Benedikte Ask Skotte.

 

Hun nævner samtidig, at new zealandsk forskning konkluderer, der netop ikke er noget at konkludere med hensyn til klassestørrelsers betydning for undervisningskvaliteten.

 

»Den newzealandske forsker John Hattie siger, det ikke kan dokumenteres, at store klasser er lig med dårligere undervisning. Det, der har betydning, er, hvad læreren gør. For læreren selv er det behageligt, hvis der er færre elever i klassen, men ud fra forskning er der ikke nogen optimal størrelse på en klasse. Vi har bare som forældre en idé om, at den ideelle klassestørrelse ligger i begyndelse af 20'erne,« lyder det fra Benedikte Ask Skotte.

 

I øjeblikket har 83 folkeskoler dispensation til en klassekvotient over 28.




Henter rating;

Hvad synes du om denne artikel?

Hvad synes du om denne artikel?