Læs avisen online

Mor og far klager over børnehaven

Forældre går i stigende grad uden om institutionen og direkte til kommunen, når de er utilfredse med børnenes daginstitution.

Foto: Kristian Brasen
Foto: Kristian Brasen


Forældre er opdraget til at klage til den højeste instans med det sammeMargrethe Brun Hansen, børnepsykolog

 

Kan det virkelig passe, at mit barn kommer hjem med bidemærker på ryggen? Er rutsjebanen overhovedet sikker nok? Hvorfor er der ikke bedre opsyn med børnene på legepladsen?

 

Sådan lyder spørgsmålene typisk, når københavnske forældre retter deres kritik af børnenes daginstitution til kommunen.

Og det gør de i stigende grad.

 

»Sommetider går forældrene meget hurtigt til forvaltningen, hvor det ville være bedre at tale med pædagogerne eller lederen i den pågældende institutionen,« siger Margit Nielsen, der er pædagogisk konsulent på Østerbro i Københavns Kommune.

 

»Så vi prøver at få sat gang i en dialog, hvor forældrene får snakket med institutionen i stedet for.«

 

Unge forældre er 'egoister '

Københavns Kommune gør ikke op, hvor mange henvendelse forvaltningen får af den slags.

 

Men ifølge Margit Nielsen går der ikke en uge, uden kommunen får en henvendelse fra bekymrede forældre, og i perioder er det op til fire henvendelser om ugen.

 

Margrethe Brun Hansen, der er børnepsykolog og rådgiver for daginstitutioner, genkender tendensen. Hun mener, at forklaringen skal findes i en generation af forældre, der er vant til, at andre skal løse deres problemer.

 

»De er opdraget til at klage til den højeste instans med det samme og forventer nærmest, at borgmesteren tager problemet op på næste byrådsmøde. Men dermed glemmer de, at konflikter løses med en dialog, som de selv skal være en del af,« siger hun.

 

»Man kan kalde det for en form for egoisme,« siger hun.

 

Frygter kritik går ud over børn

I Forældrenes Landsforening (FOLA) anerkender man børnepsykologens beskrivelse af nutidens unge forældre.

 

Men ifølge Dorthe Boe Danbjørg, der er næstformand i foreningen, er det ikke den væsentligste årsag til, at forældrene ikke går direkte til institutionen, når de er utilfredse.

 

»Jeg hører, at mange forældre er bange for at blive stemplet af institutionen som 'det irriterende brokkehoved'. De frygter, at det kan gå ud over deres børn i dagligdagen,« siger hun.

 

»Desuden oplever mange forældre, at pædagoger i en tid, hvor institutionerne er pressede, måske ikke har overskudet til dialogen.«

 

Det er da også den forklaring, forældrene giver, når de henvender sig i forvaltningen.

 

»De synes, det er lettere at vende deres bekymringer med en tredje part,« siger Margit Nielsen fra Københavns Kommune.

 

Der er dog kun én farbar vej, hvis man som forælder er utilfreds med forholdene i barnets daginstitution.

 

»Er der noget, du ikke er tilfreds med i dit barns institution, så bed om at få et møde i stedet for at give kritikken i garderoben,« siger Margrethe Brun Hansen.




Henter rating;

Hvad synes du om denne artikel?

Hvad synes du om denne artikel?