Læs avisen online

Mærke på usund mad vildleder

Producenter af usunde fødevarer, vil gerne have deres produkter til at fremstå så lidt usunde som muligt. Derfor har de opfundet GDA-mærket.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox


Hvad er GDA?

GDA er fødevareindustriens

eget ernæringsmærke

 

GDA står for 'Guideline Daily

Amount' - på dansk 'vejledende

dagligt indtag'.

 

GDA-mærket viser, hvor mange

procent af ens daglige energibehov

en portion af fødevaren

indeholder.

 

GDA tager udgangspunkt i en

voksen kvindes daglige energibehov

på 2.000 kilokalorier.

 

Voksne mænd har typisk et større

behov, mens børn har et lavere.

 

KILDE: GDAINFO.DK


 

Det såkalde GDA-mærke, som er fødevareinsdustriens eget påfund, har til formål at oplyse om, hvor mange kalorier der er i 'en portion.' Men ofte er definitionen af en portion alt for lille og derfor fuldstændig urealistisk. Dermed bliver angivelsen af kalorieindhold også urealistisk, og varen kommer til at fremstå sundere, end den egentlig er.

 

For eksempel står der på en Twix chokoladebar, at en portion kun står for syv procent af dit daglige kaloriebehov. Men hvad de fleste nok ikke lægger mærke til, er, at en portion kun er defineret som den ene af de to stænger, der er i pakken. Og da langt de fleste nok spiser begge stænger, får du altså i virkeligheden 14 procent kalorier, altså dobbelt så mange.

 

Se hele testen her 

 

Ligeledes står der på corn flakes-pakken fra Kellogg's, at en portion kun indeholder fem procent af det daglige kaloriebehov for en voksen kvinde. Men en portion er kun sat til sølle 30 gram, og ifølge en norsk undersøgelse spiser selv små skolebørn over dobbelt så meget.

 

»I værste fald bliver forbrugerne vildledt til at tro, at produktet er sundere, end det egentlig er,« siger Camilla Udsen, der er fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet. »Langt hen ad vejen er det en afl edningsmanøvre, så EU ikke indfører andre og mere restriktive mærker,« mener hun.

 

Se hele testen her 

 

Producenter vil gøre folk sundere

Ole Linnit Juul er branchedirektør i DI Fødevarer, har været med til at udvikle GDA og vejleder producenter i at bruge mærket. Han kan ikke se problemet og påpeger, at mærket faktisk har til formål at afh jælpe fedmeproblemet.

 

»GDA sætter en rettesnor for, hvad der er passende at spise, hvis man i øvrigt spiser varieret. Det er en hjælp til at træff e et hurtigt valg i en travl hverdag. Det er ikke en kostvejledning for lige præcis dig,« forklarer branchedirektøren, der ikke vil forholde sig til de konkrete eksempler, som er vist herunder.

 

Se hele testen her 

 

 




Henter rating;

Hvad synes du om denne artikel?

Hvad synes du om denne artikel?