Læs avisen online

Mere mad med D-vitamin på vej

Fødevarer med tilsat D-vitamin har stor effekt på sundheden. Mælken er på hylderne, og flere fødevarer er på vej.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox


D-vitaminniveauet faldt hos de deltagere, der ikke fik beriget brød og mælk, Lone Banke Rasmussen, seniorforsker

Vigitgt vitamin

D-vitamin findes naturligt i solens stråler, men også i fødevarer som fede fisk, æg, lever og fede mejeriprodukter. Sundhedsstyrelsen anbefaler en dagsdosis på 7,5 mikrogram D-vitamin. Derudover et forebyggende tilskud til børn under to år, gravide og plejehjemsbeboere. Symptomerne på D-vitaminmangel er træthed, smerter og nedsat kraft i musklerne, smerter i knoglerne og eventuelt besvær med at rejse sig og gå på trapper.

KILDE: DTU FØDEVAREINSTITUTTET


 

Når vinterens mørke og kulde rammer os, kommer masser af danskere i underskud af det vigtige D-vitamin. Vitaminet styrker immunforsvaret og knoglerne, og det forebygger træthed. Men man behøver ikke at spise piller - blot ved at spise brød og drikke mælk, der er beriget med D-vitamin, kan man undgå at komme i underskud.

 

Det viser resultaterne fra en undersøgelse, som DTU Fødevareinstituttet har foretaget blandt 200 familier. »Både børn og voksne, der havde fået beriget mælk og brød, havde et tilfredsstillende D-vitaminniveau ved forsøgets afslutning i foråret 2011,« siger Lone Banke Rasmussen, seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet.

 

Nogle manglede vitamin

De 200 familier, der deltog i undersøgelsen, består af 800 børn og voksne. I en periode på seks måneder i vinteren 2010-2011 skulle halvdelen af forsøgspersonerne udskifte deres brød og mælk med tilsvarende produkter, der er beriget med D-vitamin, og som de fik udleveret gratis. Den anden halvdel fik mælk og brød uden D-vitamin, og undervejs i projektet fik deltagerne tre gange taget blodprøver. »D-vitaminiveauet faldt hos de deltagere i undersøgelsen, som ikke fik beriget mælk og brød, så en del af dem manglede lidt D-vitamin ved slutningen af forsøgsperioden, « siger Lone Banke Rasmussen.

 

Danskere vilde med D-vitamin

Kroppen optager automatisk D-vitamin, når den bliver ramt af solens stråler, og undersøgelser har vist, at vitaminet sammen med kalcium kan forebygge knogleskørhed. Vitaminet kan muligvis også forebygge sklerose, sukkersyge og forskellige kræftformer. Danskerne har de seneste år fået øjnene op for vitaminets gavnlige virkning.

 

Antallet af danskere, der bliver tjekket for mangel på D-vitamin på Københavns Praktiserende Lægers Laboratorium (KPLL), er næsten femdoblet siden 2005. Nu tages der årligt over 100.000 blodprøver. Også salget af D-vitaminpiller er steget voldsomt, men selv om det længe har været muligt at ansøge Fødevarestyrelsen om at berige fødevarer med D-vitamin, er producenterne tilbageholdende.

 

Mælk med vitaminer i

Mejerigiganten Arla sendte i maj en minimælk beriget med D-vitamin på markedet. Den kan købes i SuperBest, Kiwi, Rema 1000, Løvbjerg Spar og ABC lavpris. Også skånske mejerier har sendt en beriget mælk på markedet. Den kan købes i butikker under Dansk Supermarked - Bilka, Føtex og Netto. Mads Thygesen, kategorichef i Arla, vil ikke oplyse, hvor meget minimælken har solgt - kun, at der er tale om et 'pænt salg'.

 

»Den blev introduceret i maj måned, hvor solen skinnede. Det var måske ikke det optimale tidspunkt. Men vi er optimistiske og tror på et stigende salg i vintermånederne. Kendskabet til D-vitamin er stigende, og det vil forhåbentlig også få efterspørgslen til at stige,« siger han. Produktionen af den berigede mælk er lidt dyrere end den almindelige produktion, og i forretningerne koster mælken 50 øre mere end andre minimælk. Mads Thygesen vil ikke afvise, at Arla vil berige andre fødevarer, hvis salget af den berigede mælk bliver en succes. »Mælken er et naturligt udgangspunkt, så må vi se på andre produkter hen ad vejen,« siger han.

 

 




Henter rating;

Hvad synes du om denne artikel?

Hvad synes du om denne artikel?