Læs avisen online

Koffein måske skyld i aborter

Forskere undersøger nu, om gravide risikerer at abortere, hvis de indtager for meget koffein

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox


Koffein måske skyld i aborter

For store mængder kaffe har længe været under mistanke for påvirke fosteret under graviditeten og øge risikoen for spontan abort. Nu skal et nyt forskningsprojekt undersøge, om det er koffeinen, der spiller en rolle. Bodil Hammer Bech fra Epidemiologisk afdeling, Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet, der står bag undersøgelsen, har tidligere påvist en sammenhæng.

Kvinder, der drak mellem fire og syv kopper kaffe om dagen, havde 33 procent større risiko for at abortere i forhold til en ikke-kaffe-drikker, mens kvinder, der drak otte eller flere kopper kaffe om dagen, havde 60 procent øget risiko i forhold til en ikke-kaffe-drikker.

Et forbrug indtil tre kopper kaffe per dag øgede ikke risikoen for spontan abort.

- Problemet er, at vi ikke kan sige, om det er koffeinens skyld eller nogle af de mange andre bestanddele, der er i kaffen. Det kommer vi forhåbentlig nærmere nu.Vi vil måle koncentrationen af koffein i blodet fra ca. 1500 gravide kvinder, siger Bodil Hammer Bech. Koffein findes også i te, cola og kakao, men i langt mindre mængder end i kaffe.

Undersøgelsen tager udgangspunkt i Den Nationale Fødselskohorte: ‘Bedre Sundhed for Mor og Barn’, hvor deltagerne ud over deltagelse i interviews også har fået taget en blodprøve, der opbevares i en biologisk bank. Danskernes kaffeforbrug er stigende, og stigningen er størst hos de unge op til 29 år, viser de nyeste tal fra Dansk Kaffeinformation.

Tjek: Hvor meget koffein får du?




Henter rating;

Hvad synes du om denne artikel?

Hvad synes du om denne artikel?